Kuponok vagy hűségpontrendszer? Melyik a jobb megoldás?

Olvasási idő: 3 Perc

Mielőtt választ adnánk a címben feltett kérdésre, nézzük meg mik is azok a kuponok és mit takar a hűségpontrendszer.

Először is nagy általánosságban elmondható, hogy mindkettő fontos része az online marketingnek, amivel valamilyen kedvezményt biztosítunk a vásárlóinknak. Mindkettő célja az érdeklődők vásárlásra ösztönzése. És természetesen mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai is, amiket lentebb kifejtünk bővebben.

Most pedig nézzük milyen lehetőségek rejlenek az egyes megoldásokban az esetek többségében.

Kuponok

A kupon egy elektronikus utalvány, mely fix vagy százalékos kedvezményt, valamilyen ajándékot vagy termékmintát biztosít a vásárlás során. Ezek megszerzéséhez általában egy kuponkódot kell megadnunk a webshop kosár oldalán.

A kuponozás egyik nagy előnye, hogy a kódokat többféle módon eljuttathatjuk a potenciális vevőinknek. Elhelyezhetjük a webshopunkon, egy kimondottan erre a célra kialakított promóciós oldalon vagy elküldhetjük azokat hírlevélben a regisztrált vásárlóinknak, ha az oldalunk erősen épít az email marketingre. Fellelhetőek az interneten továbbá kimondottan kuponkódok összegyűjtésére specializálódott oldalak, ide is beküldhetjük a kódjainkat.

Másik előnye, hogy a kuponnal járó kedvezményt nagyon sokféle feltételhez köthetjük, például a vásárlónak a kosár értéknél el kell érnie egy bizonyos összeghatárt vagy kosárba kell helyeznie bizonyos termékeket vagy termékcsoportba tartozó árukat, hogy érvényesíthető legyen a kuponkód. Mindezek mellett a kuponokat használhatják nem regisztrált és regisztrált felhasználók egyaránt. Sőt, bizonyos felhasználói csoportokhoz is hozzárendelhetjük őket specifikusan (pl. VIP, B2C, B2B stb.). Sokrétű paraméterezhetőségét gazdagítja továbbá, hogy lehetőségünk van az akciós (vagy bizonyos általunk kijelölt) termékek kizárására is.

A kuponkódjainknak beállíthatunk egy érvényességi időt, így például időzíthetők egy meghirdetett promóciós időszakra is. Vásárlóink csak ezen időszak alatt tudják használni a kódokat, később már érvénytelenné válnak. Épp ezért nagyon népszerű a kuponok használata a mindenki által jól ismert Black Friday időszakban.

Kupont speciálisabb esetekben is alkalmazhatunk, akár olyan esetben is, ha szeretnénk biztosítani valamilyen kedvezményt a vásárlóinknak születésnapjuk alkalmából. Ezt a kedvezményezettnek email-ben küldhetjük ki vagy az oldalon lévő felhasználói fiókjában jeleníthetjük meg.

A kuponos rendszernek azonban van néhány hátránya is, hiszen kötelező és szigorú jogi követelményekkel is együtt jár, valamint a menedzselése lényegesen nagyobb időráfordítást követelhet meg tőlünk, mint akár a hűségpontrendszer esetében.

Hűségpontrendszer

A hűségpontrendszer lényege az, hogy a felhasználók a vásárlás során pontokhoz jutnak, amiket később be tudnak váltani valamilyen kedvezményekre.

Nagy előnye ennek a rendszernek, hogy vásárlóink jutalmazva vannak a vásárlásaik függvényében, ezáltal megbecsülve érzik magukat. Ez pedig növeli a kötődésüket a webshopunkhoz/márkánkhoz. Illetve a folyamatosan gyarapodó pontok – ami gyakorlatilag pénz – elvesztésétől való félelem újabb vásárlásra sarkallhatja a vásárlót.

Ahogy a fentiekből is láthatjuk, ennél a megoldásnál követelmény, hogy a vásárlóink tudjanak regisztrálni az oldalunkra, tehát vendég vásárlóknál ez a lehetőség nem opció.

A hűségpontrendszerben is számos beállítási lehetőségünk van. Először is megadható, hogy mekkora termékösszeg jelentsen egy pontot, valamint a beváltásnál ennek fordítottja is, tehát egy pont mekkora kedvezményt jelentsen.

Egy minimum beváltható pont mennyiség is beállítható a rendszerben, ami szintén ösztönözheti a vásárlónkat arra, hogy költsön még a webshopunkban, hogy érvényesíteni tudja a pontjait egy jövőbeli vásárlásnál. A kuponokhoz hasonlóan itt is felhasználói csoportokhoz köthetjük a pontrendszer használatát.

Ebben a rendszerben is beállítható érvényességi idő, azonban itt leginkább egy nagyobb időtartományt célszerű beállítani, amíg felhasználhatják pontjaikat, ebből adódóan kevésbé alkalmas az időszakos promóciók esetében történő alkalmazásuk.

Konklúzió

Látható, hogy mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai is. Érdemes először is mérlegelni, hogy szeretnénk-e a vásárlóinkat regisztrálásra kötelezni a webshopunkban. Mivel a vásárlók egy része nem szívesen hoz létre fiókot mindenféle oldalon, így nyomós érv lehet erre a nemleges válasz, kiváltképp akkor, ha olyan termékeket árulunk, amit az emberek leginkább csak egyszer vesznek meg (pl. mosógép, láncfűrész stb.). Így ilyen esetben a hűségpontrendszer valószínűleg nem jó megoldás számunkra.

Ha viszont olyan termékpalettával dolgozunk, aminek megvásárlása biztosan újra és újra szükséges (pl. higiéniai termékek, élelmiszer stb.) vagy egy adott hobbihoz kapcsolódó termékeket árulunk (pl. társasjátékok, horgászat), akkor érdemes megfontolni ennek a lehetőségét.

A ruházatot értékesítő webshopoknál is gyakoriak a már ismert promóciós időszakok (pl. Joy-napok, Glamour napok). Ezen alkalmaknál mindenképpen a kuponok használata hozhat nagyobb vásárlási kedvet.

Bármelyik mellett is döntünk, biztosak lehetünk abban, hogy a vásárlóink örülni fognak és növekedni fog a vásárlási kedvük. És így a befektetett energiánk többlet eladást fog eredményezni weboldalunkon.

Érdekel egy hasonló megoldás?
Akkor vedd fel velünk a kapcsolatot és kérj tőlünk egyedi, személyre szabott árajánlatot!

Ajánlatkérés
Udvari Attila

A cikket írta:

Udvari Attila

Developer