Véleményezési lehetőségek

Olvasási idő: 4 Perc

Egy számunkra ismeretlen termék vagy szolgáltatás megvásárlása előtt a megérzéseinken kívül csak mások tapasztalatára hagyatkozhatunk. Mivel manapság az emberek szeretik megosztani véleményüket másokkal, az interneten számos értékelést olvashatunk különböző cégek megítéléséről, szolgáltatásokról vagy termékekről, melyek nagyban befolyásolják nem csupán az ügyfélszerzést, de a potenciális eladást is. Éppen ezért különösen fontos az, hogy mit találnak rólunk a világhálón az internetfelhasználók.

Alábbi cikkünkben annak járunk utána, hogy milyen lehetőségek állnak a weboldal és webáruház üzemeltetők rendelkezésére, és mi alapján érdemes választanunk a számos megoldás közül.

Amennyiben olyan weboldalt működtetünk, melyen folyamatosan bővülő tartalmat gyártunk látogatóink részére – akár hírportálról, akár tematikus blogról van szó -, bevett szokássá vált visszajelzési lehetőséget biztosítani a cikk alján az olvasóknak, akik így könnyedén megoszthatják véleményüket egy-egy témával kapcsolatban.

Erre egyre több megoldást találhatunk az interneten, de nehéz megállapítani, melyik lehet számunkra a legjobb. Lássuk, milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre!

Ha WordPress CMS alapú blogot vagy webshopot üzemeltetünk, a legkézenfekvőbb megoldás a rendszer beépülő komment szekciójának bekapcsolása.

Ez a megoldás biztosítja azt az alap funkcionalitást, mely során a látogató neve, e-mail címe és véleményszövege a beküldést követően a rendszerben adatként rögzül. Beállítás kérdése, hogy miként publikáljuk az újonnan érkezett véleményeket: automatikusan vagy adminisztrátori jóváhagyást követően. Az előbbi előnye az automatizálásban rejlik, azonban az üzenetek így korrektúrázás nélkül kerülnek ki oldalunkra és ez számos problémát vet fel. Éppen ezért érdemes az utóbbi megoldást, az adminisztrátori jóváhagyást követni, amikor manuális módszerrel kerülnek jóváhagyásra az üzenetek. Így elkerülhetők az esetleges elírások, valamint a trágár szövegek megjelenéséből fakadó reputáció csökkenése.

Azonban ennek korlátozott lehetőségei miatt általában más 3rd party modulokat szoktak integrálni a rendszerbe. Amennyiben ennél fejlettebb megoldást szeretnénk alkalmazni, úgy lehetőségünk van különböző rendszerek használatára.

Az egyik népszerű alternatív megoldást a Disqus biztosítja, mely nem csak WordPress-sel, de más keretrendszerekkel is összeköthető. A WordPress lehetőségeihez képest sokkal több funkcionalitással bír és több mint 70 nyelven elérhető fordítással rendelkezik. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy akár képeket és videókat is hozzáadjunk üzeneteinkhez és mások véleményéhez. Személyazonosságunkat igazolhatjuk Facebook, Twitter vagy Google fiókunkkal, de létrehozhatunk külön Disqus fiókot is. A rendszer megjelenés szempontjából rugalmas, melynek köszönhetően a színvilága könnyedén testre szabható, így designban is tökéletes tud illeszkedni weboldalunk arculatához.

Emellett lehetőségünk van akár a Facebook megoldását is alkalmazni, amivel a Facebook hozzászólási funkcionalitását kapjuk kézhez. Viszont akár csak a Disqus esetében, itt is számolnunk kell azzal a ténnyel, hogy az esetleges helyesírási és rossz írásképből fakadó hibák miatt az oldalról alkotott összkép megváltozik.

Azonban, ha nincs szükségünk ilyen komplex rendszerre, vagy egyszerűen csak nem szeretnénk időt tölteni felesleges adminisztrációval, választhatunk olyan megoldást is, mint egy szimpla értékelés. Ebben az esetben az oldal alján elhelyezett egyszerű, de kreatív szavazással megkérdezzük, hogy tetszett az adott cikk vagy termék.

Ha webáruházat üzemeltetünk, szinte elengedhetetlen a termékek vásárlói értékelése. Általában a termékoldalon biztosított egy vélemény szekció, ahol a fogyasztók kifejezhetik a véleményüket egy-egy termékkel kapcsolatosan. A vásárlóktól kérhetünk szövegesen kifejtett véleményeket vagy elhelyezhetünk egy szavazó felületet is, ahol meghatározott skálán értékelhetik a terméket. Leggyakoribb, hogy mindkettő egyszerre elérhető egy adott terméknél, ezzel is segítve annak pontosabb, átfogóbb áttekintését.

A gyakorlat azt mutatja, hogy az alacsonyabb értékeléssel rendelkező termékek esetén gyakrabban görgetnek a látogatók a véleményezési szekcióhoz, ahol valós használati visszajelzést kaphatnak korábbi vásárlóktól.

Webshopok esetén ugyancsak gyakran bevett szokás a vásárlói elégedettség felmérése a vásárlási folyamat végén. A fizetést követően a leadott megrendelést összegző oldalra (köszönjük típusú landing page-re) helyezhetünk el egy egyszerű szavazást, ahol a vásárló egy pontrendszer szerint értékelheti a vásárlást, de biztosíthatunk egy pár kérdésből álló választási lehetőséget is.

Egy másik alkalmazott praktika az e-mail küldés a vásárlást követően pár nappal. Ebben szintén pár kérdés megválaszolásával kérhetjük a vevőink visszajelzését.

Ezzel a webáruház tulajdonosa olyan releváns visszajelzéseket kaphat a vásárlóitól, melyekből levonhatja a következtetéseket arra vonatkozóan, hogy a webshop folyamatait hol kell optimalizálni a vásárlók még szélesebb körének elérése érdekében.

Amennyiben a cégünkről alkotott véleményeket szeretnénk reprezentálni, úgy ebben az esetben is van lehetőségünk automatikus és manuális megoldásokra.

Hol találkozhatunk vásárlóink véleményével, mint a közösségi oldalainkon?

Ha az automatikus megoldások mellett döntünk, elkerülhetjük az e-mailen keresztül érkező visszajelzések felesleges keresgélését és azok feltöltését. Választhatjuk a Google vagy a Facebook review-k beágyazását, így valós és hiteles értékeléseket kapunk. Bár az integrációjuk után nincs vele sok teendő, ebben az esetben a negatív kommentek kiszűrése nehezebb.

Milyen egy jó vélemény szekció?

Ha szeretnénk elkerülni a vélemények helytelen megjelenítését, akkor érdemes a kézi feltöltést választanunk. Így kiszűrhetők a helyesírási hibáktól és a trágár szavaktól hemzsegő szövegek is.

Egy egyedi testimonials rész kialakítása nem jár túl nagy fejlesztéssel. Mindenképp a hitelességet kell sugallni, érdemes tehát az író teljes nevét és profilképét (esetlegesen titulusát) megjeleníteni, hiszen csupán egyetlen keresztnévből könnyen azt hiheti az olvasó, hogy az egy általunk megalkotott „fake news”.

Az ebben rejlő előnyöknek köszönhetően könnyebb kontroll alatt tartani a rólunk alkotott véleményeket. Azonban ne feledjük, a negatív kritikákat is viseljük épp oly büszkén, mint a pozitív értékeléseket!

Ajánlatkérés
Nagy Dániel

A cikket írta:

Nagy Dániel

Developer