Mire van szükség egy honlap/webáruház elindításához?

Olvasási idő: 3 Perc

Egy honlap sikerességének alappillére mindig egy jó ötlet, mely egyedi és innovatív a piacon. Egy telített piaci szegmensbe bekerülni sosem könnyű, hacsak nincs valamilyen olyan szolgáltatásunk vagy termékünk, amely kiemeli cégünket a tömegből. Indulásnál fontos megfogalmazni magunknak azt, mitől leszünk jobbak vagy másak a versenytársakhoz képest.

Ha kitaláltuk, mit szeretnénk értékesíteni, fontos meghatározni a célközönséget és minél pontosabban tanulmányozni demográfiai jellemzőiket, keresési és viselkedési szokásaikat. Ezek felmérésére szoktak UX kutatásokat végezni különböző vizsgálati módszerek segítségével, melyből pontos válaszokat kaphatunk.

Amennyiben egyszerre kívánjuk célozni a B2B (Business to business) és B2C (Business to customer) vásárlóikört, úgy érdemes már a legelején tisztázni kinek, milyen elvárásai vannak a weboldalunkkal szemben és hogyan tudunk nekik eleget tenni felhasználói élmény tekintetében. A kutatási eredményekből tudunk például következtetéseket levonni, hogy szükség van-e többnyelvű weboldalra, vagy esetleg az oldal akadálymentes hozzáférhetőségére. Természetesen ide tartozik még a desktop és mobil eszközhasználat arányának vizsgálata is, habár a reszponzív megjelenés már alapvető elvárás napjainkban.

Ha meghatároztuk kiket kívánunk megszólítani, már könnyebb megalkotni azt az arculatot, amely elősegíti az egyértelmű beazonosítást. Egy hangzatos és könnyen megjegyezhető márkanév, egy egyedi logó és egy jól csengő szlogen mind hozzájárul a termékünk vagy szolgáltatásunk melletti elköteleződéshez.

Ha mindezeket végig gondoltuk már jöhetnek azok a vásárlást ösztönző tényezők, melyek ott tartják a vásárlót az weboldalunkon. Tegyük fel magunkban a kérdést, vajon mitől működik jól egy webshop? Erre több válasz is adható. Alapvetően akkor, ha minél jobban automatizált rendszerről beszélünk. Ma már egyre többen igénylik az online bankkártyás fizetés és a csomagátvételi pontok lehetőségét. Így ha nem szeretnénk lemaradni, nekünk is biztosítanunk kell vásárlóink számára ezeket a lehetőségeket.

Gondoljuk át, hogy milyen kedvezményrendszerrel támogathatjuk az értékesítést, mivel ösztönözzük a felhasználóinkat arra, hogy visszatérő vevők legyenek a jövőben. Erre többféle lehetőség van, kezdve az időszakos és rendszeres kupon akcióktól az összetettebb affiliate rendszerekig. Létrehozhatunk alkalmi kuponokat, vagy küldhetünk születésnapi kuponkódokat is. De lehetőség van akár jutalék vagy pontgyűjtő rendszer kialakítására is, mely további vásárlásra készteti a felhasználókat.

Ha ezek az alapgondolatok megvannak, már csak a tartalmi vázat kell összeállítani, ideértve a szöveges tartalmakat és a site menüpontjait is, mely meghatározza a struktúrát.

Ezek alapján már könnyebb egy olyan pontos funkcionális specifikációt átadni a fejlesztők számára, amely jól dokumentálható és biztosítja, hogy az elkészült weboldal az elvárásoknak megfelelően működjön.

A weboldal megjelenését tekintve két lehetőségünk áll előttünk. Választhatunk előre elkészített, megvásárolható sablonok közül vagy kérhetünk egyedi fejlesztésű sablont. Előbbivel ugyan rövidtávon pénz takaríthatunk meg, de hosszabb távon nem feltétlen kifizetődő, mert ezek a dobozos megoldások sok esetben az egyedi fejlesztési igényekre nem adnak kész megoldást. Emiatt a kész sablont gyakran részben vagy teljesen át kell alakítani. Ezzel szemben, ha egyedi sablon mellett döntünk, úgy a weboldal mind működésben, mind vizuális megjelenésében olyan lesz, ami kielégíti a megrendelői elvárásokat. Ezt egy előzetesen megtervezett UX és UI tudja megtámogatni. Mindkét esetben az arculatunkkal koherens megjelenésre törekedjünk annak érdekében, hogy a vásárlói élmény és az értékesítés sikeres legyen.

De vajon mi kell ahhoz, hogy egy webáruház időben elindulhasson?

Szükségünk lesz a megfelelő technikai háttérre. Keresnünk kell egy hosting szolgáltatót, ahonnan a weboldal és esetleg a levelezésünk üzemelni fog. Itt regisztráltani kell egy domain nevet és választani egy megfelelő tárhelyet.

Mindenképp szükségünk lesz egy jogi szakértőre, aki elkészíti számunkra azon kötelező dokumentumokat, amely elengedhetetlen egy webáruház működéséhez. Tehát el kell készíttetni az „Általános szerződési feltételek” és „Adatkezelési tájékoztató” dokumentumait. Azonban lehetőség van ezeket minta dokumentumként „becsületkasszás” módon is beszerezni, ám ezek felülvizsgálata elengedhetetlen. (Ez utóbbit maximum mikro vállalkozásoknak javasoljuk.) Abban az esetben, ha a termékek körére specifikus jogszabály vonatkozik (pl.: alkohol tartalmú italok), annak belefoglalásáról sem szabad megfeledkezni.

Amennyiben online fizetési rendszert szeretnénk alkalmazni webshopunkban, előre gondoskodnunk kell a bankkal történő szerződésről. A legtöbb pénzintézet csak szerződéskötést követően ad lehetőséget az úgynevezett „Sandbox” teszt fiók használatára, mely nélkülözhetetlen a webáruházzal történő integrációhoz.

Ha a megvásárolt termék eljuttatása szállítmányozó cég bevonásával történik, úgy abban az esetben velük is szükség lesz szerződni.

Szükséged lenne segítő kezekre, akik
a fejlesztés mellett végig vezetnek a webshop indításhoz vezető úton?

Akkor vedd fel velünk a kapcsolatot és kérj tőlünk egyedi, személyre szabott árajánlatot!

Ajánlatkérés
Nagy Dániel

A cikket írta:

Nagy Dániel

Developer