Weboldalunk SEO-ja – mikre figyeljünk?
Olvasási idő: 8 PercEgy weboldal fejlesztési folyamatában nélkülözhetetlen lépés a SEO, azaz a keresőoptimalizálás, ugyanis ez biztosítja, hogy a keresési találatok között előkelő helyen szerepeljünk, amikor a felhasználó a mi tartalmunkkal releváns kulcsszavakat gépel be a böngésző keresőmezőjébe. A SEO lesz a kulcsa annak, hogy minél több felhasználó találhassa meg és olvashassa el weboldalunk tartalmát vagy vásároljon a felkínált termékekből.
Mi is az a SEO?
A SEO az angol Search Engine Optimization mozaikszava, ami magyarul keresőoptimalizálást jelent. A keresőoptimalizálás a weboldal organikus megjelenésének javítási folyamata az olyan keresőmotorokban, mint például a Google. Az elsődleges célunk a SEO-val, hogy ezen organikus, tehát nem fizetett keresési találatok között egy adott kulcsszóra minél előrébb szerepeljünk a listán. Mivel a Google a világ legnagyobb keresője, így gyakorlatilag elsősorban erre igyekszünk optimalizálni az oldalakat. Ezen keresőmotor algoritmusának igyekszünk megfelelni.
Az alapok
Számtalan tényező befolyásolja, hogy weboldalunk egy adott kifejezésre, kulcsszóra hányadik helyen jelenik meg a keresési találatok között. Ezek a tényezők a következőképpen csoportosíthatóak:
- Technikai SEO (az oldal technikai, kódszintű felépítése)
- On-page, azaz tartalmi SEO (az oldal tartalma, szövegezése)
- Off-page SEO (az oldalra hivatkozó linkek)
Oldalunk helyzetét a Google általi rangsorolásnál leginkább ez a 3 kategória határozza meg, de ezen kívül még számos tényező játszhat szerepet ebben.
A keresőoptimalizálás ezen alappilléreit a legcélszerűbb egymásra helyezett építőkockákként elképzelni, aminek a legalsó eleme a technikai SEO. Erre épül az on-page, majd az off-page SEO.
Technikai SEO
Egy weboldal fejlesztésének kezdetekor, már a korai szakaszban figyelnünk kell arra, hogy a kódot megfelelően rakjuk össze, tehát oldalunk technikai SEO-ja rendben legyen. Ez biztosítja ugyanis azt, hogy az oldalt a kereső algoritmus indexálni tudja, valamint a későbbi tartalmi elemeket és azok strukturális felépítését jól értelmezze.
Az oldal technikai felépítésének vizsgálatára használhatjuk a keresőóriás által létrehozott Google PageSpeed Insight oldalt: https://pagespeed.web.dev/ vagy a Chrome böngészőnk Developer Tools-ába beépített Lighthouse szolgáltatást. A szolgáltatás azt mutatja meg számunkra, hogy oldalunk milyen gyors, mennyire mobilbarát és milyen rajta a felhasználói élmény.
Vizsgáljuk meg nagyvonalakban azokat az aspektusokat, amelyekre mindenképpen érdemes odafigyelni, hogy technikailag megfelelő legyen a weboldalunk!
Betöltési sebesség
Ma már rangsorolási tényező a betöltési idő. Nagyon fontos, hogy az oldalunk megfelelő idő alatt töltsön be és a tartalom minél gyorsabban jelenjen meg rajta. A mai rohanó világunkban a felhasználók nem tolerálják, ha sokat kell várniuk az információ megszerzésére és ilyenkor inkább tovább állnak.
Ahhoz, hogy az oldalunk gyorsan töltődjön be, elsősorban egy megbízható tárhely szolgáltatót érdemes választanunk, mint például az AWS. Másodsorban pedig érdemes valamilyen cache megoldást használnunk az oldalon. Ez arra szolgál, hogy a látogatónál korábban letöltődött website elemeket a böngésző eltárolja és egy újabb látogatás alkalmával már direktben innen töltheti be sokkal gyorsabban egy újbóli letöltés helyett.
Meta elemek
A meta elemek megléte talán a technikai SEO egyik legfontosabb része. A két legfontosabb meta elem a meta címsor és a meta leírás, ugyanis ezek jelennek meg a találati listában. A címsor maga a találati listában lévő link szövege, míg a leírás az alatta helyet foglaló bevezető szöveg.
A meta címsor egy 50-60 karakter hosszúságú, figyelemfelkeltő szöveg, tehát ebben célszerű elhelyezni a keresési kifejezésünket.
A meta leírás pedig nagyjából egy 110 karakter terjedelmű, releváns összefoglaló szöveg az oldalunkról, ami szintén tartalmazza a kulcsszavunkat, ugyanakkor kellően természetes hatású, így az ember számára könnyen olvasható marad.
Képoptimalizálás
Ez sok mindent magában foglal és talán az egyik leghosszadalmasabb SEO feladat, ha jól akarjuk megvalósítani. Adjunk a képeknek alternatív szöveget, ami a kép helyett jelenik meg, ha az nem tud valamiért betöltődni! Ennél a szövegnél röviden írjuk le, hogy mi látható az adott fotón! Fontos emellett, hogy a képfájlok neveit is érthetően nevezzük el, mert az IMG0001 nem mond túl sokat sem a látogatóknak, sem a keresőrobotoknak. Mindezek mellett ajánlott saját képeket használni a stock fotók helyett.
A képek méretét úgy csökkentsük le, hogy még megfelelő kinézetet biztosítson, mobil nézetben pedig használjuk a kisebb felbontású verzióját a képnek. Szerencsére manapság már a legtöbb böngésző támogatja a képek szakaszos betöltődését, amit lazy loading-nak nevezünk. A képméretek optimalizálása a betöltési sebességre is jótékony hatással lesz.
Fontos megemlítenünk azt is, hogy a Google-nek van egy képkeresője is, ahol a képekre kattintva szintén eljuthatnak a látogatók az oldalunkra, így ennek segítségével is jó pozíciót foghatunk meg az organikus találatokban.
Mobilbarát
A Google-nél már évek óta fontos rangsorolási faktor, hogy az oldal mobilbarát legyen. Ha nem az, akkor garantáltan hátrébb fog az oldalunk elhelyezkedni a rangsorban. Ez a faktor azért lett ilyen meghatározó napjainkban, mert rengeteg felhasználó a mobiltelefonjáról böngészi a világhálót.
URL felépítés
A weboldalaink URL-jei a mai napig fontos szerepet töltenek be, és esszenciális tényezőknek minősülnek a SEO-ban. A jó URL ékezetek, karakterek nélküli, kötőjelekkel elválasztott szavakból állnak, melyek tartalmazzák kulcsszavainkat.
Érdemes az URL-ekben is kialakítani egy hierarchiát, tehát például a termék oldalaink URL-je tartalmazza a termék kategóriájának és alkategóriájának a nevét is.
Figyeljünk arra, hogy az URL-eket ne változtassuk meg túl sűrűn, mert a keresőrobotok általi indexálás (crawling) nem mindig tudja lekövetni ezeket a változásokat és előfordulhat, hogy egy megváltoztatott URL a keresési találatban még a régi maradt és a felhasználó egy nem létező oldalra érkezik a találatra kattintva! Amennyiben változtatunk az URL-jeinken, akkor mindenképpen használjunk 301-es átirányításokat is, ami a régi URL-t az új URL-re navigálja!
Belső linkek és oldaltérkép
Az oldalunkon belüli linkhálózat egyrészről segíti a látogatókat, hogy a tartalmaink között könnyen navigáljanak, másrészről megkönnyítik a keresőrobotok munkáját oldalunk feltérképezése során.
Annak ellenére, hogy a crawling (feltérképezés) elég fejlett folyamat, csak véges ideig történik egy-egy oldalon, ezért fontos, hogy a tartalmainkra minél több belső link mutasson, hogy a robotok ezen idő alatt minél több oldalunkat megtalálják. Ezt a folyamatot nagyban segíti az oldaltérkép megléte, ezért ez is egy nagyon fontos technikai SEO elem.
Tört linkek
Tört linkeknek nevezzük azokat a hivatkozásokat, amik egy nem létező oldalra mutatnak. Fentebb már esett szó arról, hogy ezt egy nem átirányított URL megváltoztatás is okozhatja, de előfordulhat az is, hogy rosszul helyeztük el az adott hivatkozást. Amikor linkeket helyezünk el a tartalomban, akkor mindig ellenőrizzük le azokat, hogy biztosan a kívánt helyre mutassanak!
Az is előfordulhat, hogy egy külső oldalra mutató linkünk is eltörik, mert az adott oldalon az a hivatkozás megszűnt vagy módosult.
Általánosságban tehát elmondható, hogy időnként elkerülhetetlen, hogy oldalunkon néhány tört link legyen, azonban ezeket időközönként érdemes ellenőrizni és javítani, mert az oldalunk hitelességének rovására mehet, ha hosszú ideig sok törtlinkkel rendelkezünk.
Duplikált tartalmak
Duplikált tartalomnak nevezünk minden olyan tartalmat egy weboldalon, ami bár különböző URL-en érhető el, mégis nagyon hasonlít vagy akár teljesen azonos más tartalmakkal.
Duplikált tartalmat eredményezhet az, ha az oldalunkon nem kezeljük le a http URL-ek átirányítását https-re vagy a www-s URL-ek átirányítását non-www-s-re. Szintén okozhatja ezt, ha egy termékünk több kategóriába is be van sorolva és így többféle URL-lel jelenik meg ugyanaz a termék.
A duplikált tartalmak megszűntetésére több megoldás is kínálkozik. Az egyik – bár kevésbé hatékony megoldás – az, ha a szóban forgó tartalom egyik verzióját eltávolítjuk. Ennél egy fokkal jobb megoldás, ha canonical URL-eket használunk. Ezzel gyakorlatilag megmondjuk a keresőrobotoknak, hogy a feltérképezett oldal nem az eredeti verzió és a canonical URL-ben található az eredeti oldal elérése. Ez nem tűnteti el a tartalmat, de a keresőrobot innentől tudni fogja, hogy az oldal replikát figyelmen kívül kell hagynia. A legjobb megoldás pedig, ha a szóban forgó duplikátumon 301-es átirányítást alkalmazunk.
robots.txt
A robots.txt fájl egy egyszerű szöveges fájl, amiben információt adhatunk a keresőrobotoknak, hogy az oldalunk mely részeit térképezzék fel és melyeket ne. Ezt a fájlt a tárhelyünk gyökérkönyvtárába kell elhelyeznünk.
SSL
Az SSL a weboldal biztonsági tanúsítványa, melynek beállításával és a megfelelő átirányítással az oldal mindig https protokoll alatt fog betöltődni. Ezzel jelezzük a Google számára, hogy az oldalunk biztonságos. Webshopok esetén ez mindenképpen követelmény, hogy biztosítsuk a látogatókat, hogy egy megbízható oldalon vásárolnak, de ma már a keresőóriás rangsorolási listájában is erős tényezővé vált.
Strukturált adatok
A stukturált adatok használatával módosítható a keresési találat kinézete, ezáltal új adatokat jeleníthetünk meg a címsoron és leíráson felül. Ez akkor lehet fontos, ha olyan a weboldalunk, ami igényli ezt. Ilyenek például a könyveket árusító oldalak, ahol szeretnénk a könyv szerzőjét vagy értékelését már a találatok között megjeleníteni. Esetleg receptgyűjteményt teszünk közzé az interneten és szeretnénk tudatni a célközönséggel, hogy egy-egy étel mennyi idő alatt készül el.
Fontos megjegyezni, hogy ezeket az adatokat a Google nem minden esetben fogja használni, de ennek ellenére érdemes alkalmazni őket, mert ha használva lesz, akkor ez által előnyhöz juthatunk.
Tartalmi SEO
Az on-page SEO a weboldal tartalmát és annak optimalizálását foglalja magában. Az optimalizálásnál elsősorban arra kell törekedni, hogy az adott aloldalon az elsődleges kulcsszó megfelelő legyen és ezzel releváns legyen az oldal címe, URL-je és maga a szöveges tartalom. Fontos, hogy a tartalom megfelelően legyen strukturálva a címsorok használatával, valamint a tartalomba ágyazott média elemeknek is legyen érthető címe és alternatív leírása.
Ha úgy érezzük, hogy oldalunk témájában jártasak vagyunk, de nem vagyunk biztosak abban, hogy megfelelően fogalmazzuk meg az átadni kívánt információt, akkor érdemes felkeresnünk egy SEO szövegírót és vele egyeztetni a weboldalunk tartalmáról.
Mi is az a SEO szövegírás?
SEO szövegírás alatt olyan marketing szövegírást értünk, amely a megfelelő kulcsszavakra fókuszálva igyekszik értékes tartalmat előállítani az olvasónak és a keresőmotorok algoritmusainak egyaránt, vagyis egyszerre élvezhető és hasznos, amit írunk.
A jó SEO cikk mindkét szempontot érvényesíti, vagyis jól olvasható, a felhasználók számára értékes tartalmat közöl, ugyanakkor a marketing célnak alárendelt, és a keresők technikai működését is figyelembe veszi és érvényesíti azt a szövegekben. Ha csupán az lenne a célunk, hogy érdekes tartalmat nyújtsunk olvasóinknak, akkor előfordulhat, hogy fontos kulcsszavakat hagyunk ki, ezáltal nem, vagy nem a keresett kifejezésekre rangsorolódunk a Google-ben és így potenciális látogatókat veszítünk. Ezzel ellentétben, ha csak a kulcsszavakra koncentrálunk, akkor lehet, hogy élvezhetetlen lesz a tartalom.
Off-page SEO
Az off-page SEO olyan keresőoptimalizálási faktorokat tartalmaz, amelyek hatással vannak az oldalunkra, de azon kívül találhatóak. Ilyenek az oldalunkra hivatkozó linkek mennyisége, hitelessége és szövegezése.
Fontos, hogy minél több releváns és hiteles hivatkozás mutasson a mi oldalunkra, mert így tudunk jobb helyezést elérni a Google találati listájában.
Linképítés
Az off-page SEO kategóriába tartozik a linképítés, ami azt jelenti, hogy minél több és erősebb linket szeretnénk a weboldalunkra szerezni. Fő célja, hogy forgalom érkezzen a weboldalunkra, tehát egy másik oldalt böngésző felhasználó a link segítségével eljusson a mi oldalunkra is. Ha a kiindulási oldal hiteles, akkor az a mi oldalunknak is hitelességet kölcsönöz.
Korábban a linképítés alatt azt értették, hogy mindenféle linkparkokba beküldték a weboldalak címét, de ma már ezt a Google nem tolerálja. 2012 áprilisában ki is adtak egy olyan algoritmus frissítést, ami az ilyen linképítést alkalmazó oldalakat akár 50-70%-os forgalom elvesztéssel is sújtotta.
Ma már nagyon fontos az, hogy olyan oldalakon helyezzünk el linkeket, amik a mi weboldalunk témájával azonosak vagy szorosan kapcsolódnak hozzá. Elsősorban azon weboldalak fogják segíteni a mi siteunkat, amelyek nagy látogatottsággal és hitelességgel bírnak. Egy website pedig úgy válik hitelessé, hogy sok más weboldal hivatkozik rá, mint hiteles forrásra. Tehát ez mindkét weboldal számára egy előnyös, szimbiotikus kapcsolat.
Egy weboldal hitelességét a MOZ által létrehozott Domain Authority (DA) és Page Authority (PA) mérőszámokkal tudjuk ellenőrizni. Ez a mérőszám 1 és 100 közötti értéket vehet fel, ahol az 1 a legkevésbé hiteles, míg a 100 a leghitelesebb oldalt jelöli. Érdemes olyan helyről linket szereznünk, ahol mindkét érték magas.
Nagyon lényeges továbbá, hogy a szerzett linkjeink mindig természetesek legyenek és ne csak annak tűnjenek.
Összefoglaló
Láthatjuk, hogy a keresőoptimalizálás egy nagyon összetett feladat, amit már a fejlesztés korai szakaszában el kell kezdeni. A munkát a technikai SEO-val kezdjük és a weboldalunk forráskódját már olyan szemléletben építjük fel, hogy az megfeleljen a kereső algoritmusok elvárásainak. Ezután fontos, hogy a megfelelő tartalmat rakjuk össze, amit a látogatóink majd szívesen olvasnak el és a keresőrobotok is úgy vélik, hogy az adott kulcsszóra, adott témakörben egy releváns és értékes tartalom. Zárásképpen pedig törekedjünk arra, hogy minél több linket szerezzünk az oldalunkra, más, velünk azonos témakörben utazó, hiteles weboldalról, hiszen csak így tudunk bekapcsolódni az internet hálózatába és így érhetjük el, hogy weboldalunk sikeres legyen.
Ajánlatkérés