Hogyan értékesítsünk egyszerre B2B és B2C ügyfelek számára webshopunkon keresztül?

Olvasási idő: 3 Perc

Amikor webáruházat indítunk, az első lépés, hogy meghatározzuk a célközönséget. Amennyiben úgy döntünk, hogy mind lakossági ügyfelek, mind vállalkozások számára szeretnénk értékesíteni, át kell gondolnunk, hogy milyen módon tudjuk mindenki igényét egyszerre kielégíteni.

Ebben az esetben több kérdés is felmerül:

  • A teljes termékszortimentet értékesítsük-e a két különböző célközönségnek, vagy azok csak egy bizonyos szegmense legyen elérhető a lakossági vagy B2B partnerek számára?
  • Milyen kedvezményeket szeretnénk biztosítani az üzleti partnerek számára?
  • Kinek milyen fizetési módokat és szállítási feltételeket biztosítsunk?
  • Milyen információt adjunk át a különböző csoportoknak?
  • Kikről milyen adatokat szeretnénk gyűjteni?

Termékek köre

Tételezzük fel, hogy olyan termékeket forgalmazunk, melyek B2C és B2B szinten is azonosak, ám a termékek kiszerelését tekintve a nagyobb csomag például kizárólag B2B számára értékesítendő.

Amennyiben a két célcsoport számára más-más termékeket szeretnénk értékesíteni, gondoskodnunk kell arról, hogy a termékszortiment elkülönüljön. Ennek egyik legkézenfekvőbb módja, ha a vásárlóinkat csoportokba rendezzük vásárlói jogosultság alapján, és meghatározzuk azt, hogy ki milyen termékeket vásárolhasson a webáruházunkban. Ennek a megközelítésnek egyik legfőbb előnye, hogy a későbbiekben már jogkör alapján könnyebb további plusz funkciókat adni az egyes felhasználóknak.

Eldöntendő kérdés az is, hogy termékekeinket bárki megtekintheti-e, és csak egy bizonyos szegmens számára elérhető a vásárlás, vagy teljesen kizárjuk a láthatóságát azok elől, akik nem vásárolhatják meg azokat. Amennyiben azt szeretnénk, hogy termékeink bárki számára láthatóak maradjanak, úgy a termék oldalon a kosár gomb eltávolításával akadályozhatjuk meg a vásárlást. Ezt egy egyszerűbb, a felhasználói jogosultsághoz kötött feltételes logikával kezelhetjük. Ha egyáltalán nem szabad hozzáférni az egyes termékek adatlapjához, úgy a termék láthatóságát kell ennek megfelelően felhasználói jogkörhöz vagy termékkategóriához kötni.

(Utóbbi esetben a termékek nem a felhasználói szintekhez vannak kötve, így teljes kategóriákat is elrejthetünk akár mindenki elől.)

Kedvezményrendszerek

A kedvezmények tekintetében is tehetünk különbséget a felhasználók között. Adhatunk termék kedvezményt B2B vásárlóinknak, de akár termékenkénti felárat is számolhatunk B2C vevőink vásárlásaira.

Lehetőségünk van továbbá arra is, hogy a B2B vásárlókat további csoportokra szegmentáljuk új jogkörök létrehozásával, ezáltal különböző kedvezményszinteken jutalmazhatjuk meg a leghűségesebb partnereinket. Így B2B termékeinket akár más-más áron is kínálhatjuk üzleti partnereinknek. Tehát termékeink árát úgy tehetjük dinamikussá, hogy a vásárlóink 10, 20 vagy akár 30%-os árengedménnyel adhatják le rendeléseiket.

Emellett kuponkódokat is adhatunk a különböző vásárlói csoportoknak, amiket csak adott jogkörrel rendelkező felhasználók válthatnak be. Így különböző termékakciókkal vagy szolgáltatási kedvezményekkel ajándékozhatjuk meg a vásárlói közösséget. Például létrehozhatunk egy ingyenes szállításra feljogosító kupont, amit meghatározott időszakonként egy alkalommal válthat be az adott csoporthoz tartozó felhasználó.

Vásárlási folyamat

A vásárlási folyamatnál is különbséget tehetünk felhasználóink között. Attól függően, hogy milyen regisztrált felhasználói fiókkal történik a vásárlás a rendszerben, az is meghatározható, hogy egy adott user típus milyen szállítási és fizetési módok közül választhat.

Ugyanígy korlátozhatjuk lakossági vagy B2B vásárlóink választható szállítási és fizetési módjait is. Például megtilthatjuk B2C vevőink számára a személyes átvételi lehetőség kiválasztását, vagy lehetővé tehetjük üzleti partnereink számára a közvetlen banki átutalást.

Tartalmi szegmentáció és adatgyűjtés

A weboldalon elérhető oldalak, sőt akár a szekciók láthatóságát is beállíthatjuk attól függően, hogy ki, milyen csoportba tartozik, ezáltal kifejezetten a célközönségnek szóló tartalmat jeleníthetjük meg.

Ezzel a különböző user típusoknak más-más tartalmi információt biztosíthatunk a nem bejelentkezett felhasználókhoz képest, lehetővé téve ezáltal a bővített funkcionalitást.

Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy úgy gyűjtsünk információkat felhasználóinkról, hogy azok strukturált adatként tárolódjanak a rendszerben. Ezt akár egy hírlevél feliratkozási űrlapon keresztül is megtehetjük, ahol attól függően, hogy a felhasználó egyszeri látogató (azaz vendégvásárló) vagy egy bejelentkezett user, aki valamilyen jogkörrel rendelkezik, más és más hírlevéllistára kerül fel.

Amennyiben Te is szeretnél webshopoddal lakossági és üzleti irányba nyitni, keress minket bizalommal és kérd egyedi árajánlatunkat!

Ajánlatkérés
Nagy Dániel

A cikket írta:

Nagy Dániel

Developer