Esettanulmány – Patikai webshop és patikai marketing

vizonto_shoprenter_web

Az egyik legkomplexebb szegmens, amellyel eddig munkáink során szembesültünk, az a patikai online értékesítés területe.  Részben a jogszabályi környezet komplexitása, részben pedig az értékesítés nehézsége támasztott olyan nehézségeket felénk, amelyek hosszú ideig feladták számunkra a leckét.

Webshop

Önmagában már a webshop kialakítása tartogatott szokatlan körülményeket. Az ügyféllel egyeztetve a shoprenter motorját választottuk, amely szokott módon működött is, azonban több nemvárt komplikáció is adódott.

Az ügyfél által használt, elterjedt patikai informatikai rendszer és a shoprenter felülete közötti kommunikációra – hogy készleteken belüli vásárlások és fogyások nyomon követhetőek legyenek – egy middlewaret alakítottunk. Az első számú meglepetés a munka kezdetekor érkezett, a termékek kategorizálatlanul, ömlesztve, vagy éppen a reménybeli vásárlók számára indifferens kategóriákba rendezve érkeztek. Az ügyféllel együttműködve így kialakítottunk egy, a webshop vásárlói számára is megfelelő kategóriarendszert.

A másik, hogy a patikai informatikai rendszer által továbbított adatfolyam, némiképp ellentétben a saját specifikációjával, nem tartalmazott képeket. Így – egy olyan jogszabályi követelménynek is megfelelve, amely kötelezővé teszi az OTC készítmények dobozszövegeinek megjelenítését – egy másik middlewaret is készítettünk, amely egy újabb szolgáltatóval kötött szerződésnek megfelelően dobozszövegeket és képeket is adott a webshopunk számára, összhangban a másik middleware-el. Ha beleszámoljuk a két féle online fizetési lehetőséget, a shoprentert, a két middleware-t, akkor 5 különböző szolgáltató együttműködéséből alakult ki a webshop.

Értékesítés

Magánál a fejlesztéssel elkészülve kezdődött meg a webshop bevezetésének folyamata.
Az értékesítési stratégiánkat főként Facebook tartalmakra és hirdetésekre, a webshop felületén elérhető edukációs blogcikkekre, és kisebb részben a Google Adwords hirdetéseire építettük.
Számoltunk némi felfutási idővel, de a dolog nem igazán akart beindulni.

Akadtak olyan problémák, melyek megnehezítették az értékesítés folyamatát:

  • A jogszabályi környezet nagyon komplikált; nincs lehetőség termékajándékra, a Facebook és Google szabályai nagyon szorosan korlátozzák a lehetőségeket
  • Az emberek jellemzően nem vásárolnak online gyógyszereket;
  • Néhány nagyobb patikahálózat tulajdonképpen leuralja az online teret, és nagyon komoly büdzsével rengeteg hirdetést tesz közzé
  • A központi akciók (például kozmetikai termékek) gyakorlatilag egy az egyben ugyanazok minden patikában, így nincs igazán jelentős felhúzóerejük.

Mindezek azzal a következménnyel jártak, hogy szinte egyáltalán nem akart megindulni az értékesítés. Több mindennel is próbálkoztunk, eDM- et küldtünk, kialakítottuk a Facebook shopot, változtattunk a kosár- és szállítási akciókon, szezonális termékekről írtunk tartalmakat. Időnként voltak részeredmények, azonban az összefüggés nem volt egyértelmű; az aktivitás következtében tapasztalhatóak voltak vásárlások, azonban nem azt vásárolták, amit hirdettünk. Amire rendszeres és számottevő érdeklődés mutatkozott, azok inkább olyan termékek voltak, amelyeket a vevők nem szívesen vásároltak személyesen: herpeszkrémek, aranyérhez kapcsolódó készítmények, és hasonlók….
Mindezen villámgyorsan változtatott a koronavírus.
Alapvetően, korábban is igyekeztünk figyelni a szezonális trendekre, így alapvetően felkészülten ért minket a koronavírus miatt kialakult helyzet; amint lehetőség nyílt rá, maszkokat, vitaminokat, fertőtlenítőket, lázcsillapítókat kezdtünk hirdetni. Mindeközben releváns és hasznos, a járványt érintő információkat osztottunk meg, természetesen kerülve az ijesztgetés bármilye formáját.

A dolog fényesen bevált, egyik napról a másikra meg tudtuk tízszerezni a napi a forgalmat. Még sosem fordult ilyen elő velünk, de az ügyfél megkért, hogy átmenetileg állítsuk le a hirdetéseket, mivel nem tudja tartani a lépést az összekészítéssel…

Persze minden csoda három napig tart; a néhány hétig tartó rohamot követően ahogyan vártuk, újra csökkenni kezdtek a megrendelések; ez természetes. Azonban sikerült kialakítani egy elkötelezett vevői kört, akik közül többen visszajárnak vásárolni, és folyamatosan, immár említésre méltó mennyiségben van forgalom.

A jövő feladatai tehát a következők:

  • A már kialakult vásárlóközösséget megtartani
  • A szezonális tartalmak irányát megerősíteni
  • Újabb hirdetéstípusokkal erősíteni